Kino Domowe & Zeta Zero  

Poniżej prezentujemy system łączący w sobie zalety STEREO & HOME THEATRE. Bazuje on m. in na 12 kanałowym (to znaczy sterującym aż do 12 głośników) procesorze/preampie legendarnej firmy studyjnej LEXICON, projektorze laserowym o rozdzielczości aż 4K, elektornice i kolumnach ZETA ZERO. Zatem wszysytko z dźwiękiem dookólnym i przestrzennym 360 stopni wokół kolumn i wokół słuchacza.

Niekorygowana fotografia obrazu z naszego kina i nowego projektora laserowego w pomieszczeniu nawet niecałkwoicie zaciemnionym.

Niniejszą podstronę stworzyliśmy w odpowiedzi na liczne prośby osób pragnących stworzyć w swych domach podobny system, a zatem mimo, że prosty w obsłudze, to wyjątkowy pod względem walorów obrazu i dźwięku. Elitarny jakością ale i uniwersalny. Fundamentalnie lepszy w dźwięku i obrazie od umownie tzw sklepowego- bazującego na konsumenckich amplitunerach.

W naszym zamierzeniu system miał być idealnym i wręcz wzorcowym za równo do najwyższej jakości STEREO jak i do wielokanałowego KINA DOMOWEGO. To coś pozornie niemożliwe do spełnienia. Bo w typowym konsumenckim kinie domowym zwykłe kolumny oparte o tradycyjne technologie głośników wymagają wspomagania subwooferem i głośnikiem centralnym, a w hi-ednowym Stereo to znów jest uznane za coś w skrajnie złym tonie.
Pogodznie w jednym domowym systemie AV "ognia i wody" jest jednak możliwe. Zapewniamy!
Wymaga tylko wiedzy zawodowej z audio i precyzyjnego doboru wyjątkowych jakościowo komponentów systemu toru audio i video.

O tym nieco szerzej poniżej. Kluczem do sukcesu tj wyeliminowania zbędnych kolumn subwoofera i centralnego jest użycie wybitnego procesora audio (wspomniany Lexicon, o którym niżej wiecej szczegółów) i kolumn Orbital360 charakteryzujących się za razem bardzo szerokim pasmem i szczególnie cenną i w tym zastosowaniu wszechkierunkowością emisji dźwieku aż 360 stopni, a przy tym dużą mocą. Wiąże się to z unikatową budową naszych przetworników wstęgowych.

Z jednej strony walory wszechkierunkowości Orbitali360 świetnie wypełniającej dźwiękiem umowny środek ekranu i emitowane tam dialogi typowe dla głośnika centralnego, zatem jest niepotrzebny, z drugiej strony Orbital360 przewyższają osiągami mocy i pasma wszelkie subwoofery i w efekcie gwarantują też (oczywiście przy odpowiednio wydajnej amplifikacji) niezrównane otwarzanie częstotlowści ultarbasowych z mocą sięgajacą bez problemu dla Orbitali360 Zeta Zero paru tysiecy Watt RMS uzyskiwane z dwóch niepozornych wymiarami kolumn. Zatem subwoofer byłby zbędnym dodatkiem. Po nad to ponieważ wszelkie subwoofery są wąskopasmowe tj mają zawsze charakterystykę dzwonową (stąd często są nazywane pejoratywnie "buczydłami") , a Orbital360 są pełno pasmowe więc zapewniają bardziej wierne odtwarzanie basów. Jeśli do tego dodamy kolumny boczne i tylne też wszechkierunkowe np jak na fotografiach-typu Tower Zeta Zero i odpowiednio mądrze dobierzemy cały tor elektroniki audio, odtwarzacza, niskostratnego okablowania i dodamy laserowy projektor video, mogący pracować efektywnie nawet w niezaciemnionym pomieszczeniu (patrzwszystkie tu nieretuszowane fotografie ) to powstaje wyjątkowy system.
Oglądanie koncertów i to w 4K z takiego systemu lub słuchanie choćby samego Stereo to niezapomniane wrażenia.
Taki system prezentowany tu jest przystosowany w efekcie do każdego formatu audio od poczciwego tradycyjnego Stereo aż do
dekodowania nagrań przestrzennych wielokanałowych w tym i ATMOS 3D, plików multichannel- DSF i DSD (znacznie lepszych od flack i wav ) i do słuchania ulubionej muzyki i to w dowolnej preferowanej konfiguracji ilości kolumn od 2.0 przez 5.1 aż do 7.2.4 (do 12 kanałów i dwie linie horyzontalne) itp. Umożliwia ogladanie filmów z płyt Blue Ray jak i muzyki z płyt SACD/CD, a także wszelkich form steamingowych obrazu i dźwięku np Netflix, Tidal MQA, Spotyfie (nawet ze smartphona) jak i filmów i muzyki zgromadzonej na własnym dysku HD. Jest wyjątkowo uniwersalnym i bez powszechnie występujących ograniczeń, a znanych z typowych rynkowych ofert. W efekcie to system zupełnie inny i znacznie wyższej finalnie jakości i elastycznosci niż to co znajduje się w sklepach HIFI.

Co bardzo ważne -obsługa systemu jest prosta dla domowników i system idealnie sprawdza się za równo we wspomnianym dźwieku wielokanałowym jak i w odtwarzaniu Stereo. Co więcej, system tak zbudowany zapewnia transkodowanie (przerabianie) wszelkich nagrań i płyt stereo CD/SACD i streamingu z internetu nagranych w zwykłym Stereo do właśnie przestrzennej postaci 3 D odtwarzanej w nowy artystycznie sposób łącznie aż 10 kanałowów wokół i nad słuchaczem ! Daje to wyjątkowy słuchowo efekt, sugestywnie działający na nasze wrażenia słuchowe. Kto nie słyszał ,raczej nie wyborazi sobie tego. Nawet zwykłe stereo staje się immersyjnym z przestrzenią i paletą dźwięków wszędzie wokół nas ! Zatem wszytko co przychodzi jako nawet zwykłe stereo zagra lepiej !

Inspiracją do stworzenia takiego systemu jest nasz zawodowy kontakt z muzyką, a źródłem naszego doświadczenia w dźwięku jest nie tylko tworzenie kolumn ZETA ZERO ale to co może nawet ważniejsze to znaczy ponad 35 lat uczestniczenia w procesach nagraniowych. Otóż znane przez wielu muzyków studia nagrań TR Studios to też własność naszej firmy tworzącej kolumny ZETA ZERO. Działając aktywnie prócz kolumn Zeta Zero także w branży nagraniowej posiadamy w efekcie duże doświadczenie w profesjonalnej kreacji i odtwarzaniu dźwięku. Wspomnę tylko, że nasze nagrania produkowane w TR Studios na rynek amerykański dla znanych amerykańskich muzyków znalazły się onegdaj na liście kandydatów do nagrody 50th GRAMMY w USA w tym do tytułu najlepszego albumu rockowego w Ameryce jak i do tytułu producenta roku w Stanach - " The Producer of the year". Tu link do relacji i news medialny w TVP o tym niezwykłym zdarzeniu i docenieniu TR Studios przez Amerykański świat muzyczny.

Ponizej migawki z naszego systemu i nieco fotografii oddających możliwosci wspomnianego projektora laserwego jaki wybraliśmy do naszego kina. Co znamienne fotografie były robione między godzinami 12 a 15 w dzień w pomieszczeniu z oknami na południe i nie w pełni zaciemnionym i są niekorygowane w zakresie koloru!

Drugim kluczowym komponentem takiego systemu jest tzw procesor dźwięku którego zadaniem jest odpowiednia dystrubucja dźwięku miedzy wiele kanałów. Tu naszym zdaniem jako zawodowców od nagrań obecnie jednym z najlepszych na świecie systemów dekodowania dźwięku dla wielokanałowego kina Domowego (Home Theatre) jest wybrany przez nas LEXICON MC10.

Jak wspomniałem posiadając parędziesiąt lat studia nagrań z racji naszej profesji jesteśmy bezpośrednio zaangażowani w proces tworzenia ścieżek dźwiękowych w tym do nagrań filmowych a przez to mamy ugruntowaną opinię, które procesory i preampy dźwięku reprezentują najwyższą klasę i możliwości w dźwięku. W naszej ocenie prezentowany tu preamp/procesor domowy MC 10 legendarnej amerykańskiej firmy LEXICON ( należącej do koncernu JBL) to właśnie produkt wyjątkowo godny polecenia! Można na jego bazie zbudować niezwykłe możlwościami i brzmieniem kino domowe najwyższej klasy, proste w obsłudze ale i niezrównane dźwiękiem.


Faktem jest, że wiele osób nie będących z naszej branży nagraniowej nie wie co to takiego LEXICON, ale zawodowcom od dźwięku i filmu nie trzeba tego tłumaczyć. Dla osób niewtajemniczonych wyjaśniamy zatem, że firma LEXICON to od około 40 lat światowy niezaprzeczalny leader profesjonalnych studyjnych systemów kreowania pogłosów i symulacji przestrzeni we wszelkich nagraniach od klasyki do rocka, od jazzu do pop i w całej branży filmowej. Niektórzy mówią żartobliwie, że bez Lexicon`a nie byłoby współczesnego Hollywood... Na pewno bez dozy przesady można stwierdzić że marka i procesory dźwięku tej firmy towarzyszą niemal wszystkim wielkim produkcjom muzycznym i filmowym i prawie wszystkim słynnym nagraniom od lat.

W każdym dosłownie szanującym się studiu nagrań na świecie od "zawsze" naczelnymi systemami kreacji przestrzeni, rewerberacji i skomplikowanych algorytmów echa zawsze były i są do dziś przede wszystkim procesory tej firmy ( w naszym studiu oczywiście też). Każdy inżynier dźwięku w swej pracy jak i każdy miłośnik muzyki na co dzień w procesie słuchania ma do czynienia np z efektami brzmienia i działania procesorów LEXICON z serii PCM w tym nie rzadko flagowym modelem " 960 i 480 z charakterystycznym białym pudełkiem sterownika tzw "Larc". Niezależnie czy słuchamy nagrań Chopina czy Pink Floyd czy Metallica czy Genesis czy Michaela Jacksona czy tysięcy innych znanych produkcji niemal zawsze w ich kreowaniu użyty był któryś z tych niezwykłych procesorów pogłosowo-przestrzennych z profesjonalnej serii PCM.

Na powyższej fotografii salon kina domowego z widocznymi kanałami tylnymi i bocznymi (kolumny dookólne ORBITAL360 TOWER)

Po dziesięcioleciach zdobywania doświadczenia LEXICON udostępnił także dla użytkowników konsumenckich właśnie w postaci omawianego tu procesora kina domowego MC-10 te śmiało można powiedzieć genialnie brzmiące i najlepsze algorytmy studyjne tworzenia przestrzeni nawet z najprostszych tj mono i stereofonicznych sygnałów. Dodatkowo dla osób nie posiadających wystarczającej ilością kanałów amplifikacji (szczególnie kanałów tzw ambientowych tj bocznych tylnych i górnych) LEXICON przygotował bardzo ciekawe rozwiązanie uzupełniające w postaci 8-kanałowej końcówki mocy DD8+ znakomicie wyposażonej pod względem ustawiania konfiguracji wewnętrznych procesów dynamiki i filtrów.

To znaczy, że nawet jeśli odtwarzamy każde choćby najzwyklejsze nagranie nagrane tylko stereofonicznie to po włączeniu dowolnego z dostępnych paru algorytmów LEXICONA uzyskujemy ono nagle niezwykle przestrzenną, a dla niektórych programów wręcz immersyjną trójwymiarowość dźwięku wokół nas- Trudno to opisać słowami... Tego trzeba posłuchać. Słuchacz jest jakby zanurzony w otaczającym go dźwięku z wielu kanałów mimo, że pierwotnie na płycie były tylko dwa kanały !

Osoby zainteresowane efektem brzmieniowym i tym jak dźwięk tradycyjnego systemu domowego może być wzbogaconym zapraszamy na indywidualne odsłuchy i seans do nas do Warszawy do salonu audio ZETA ZERO..