Zaplecze badawcze Zety Zero
Poniższa galeria fotografii prezentuje migawki z naszego naukowego wysiłku badawczego nad ZETA ZERO- lata testów, eksperymentów, pomiarów i prób. Długa, trudna, lecz zwieńczona czasem niezwykle ciekawymi odkryciami droga badawcza za nami, długa przed nami, a wszystko po to, by ZETA ZERO było jak wielu obecnie melomanów i klientów uważa, jednymi z najlepszych kolumn domowych i ...co raz lepszymi!
W naszych pracach badawczych wspieramy się posiadanym w naszej firmie najlepszym światowej klasy sprzętem pomiarowym w dziedzinie dźwięku. Dysponujemy znakomitym zapleczem badawczym w tym bardzo bogatym wyposażeniem m. in firm Tektronix i szczególnie Bruel&Kjaer (B&K) uważanej powszechnie na świecie za najlepszą firmę laboratoryjną w dziedzinie pomiarów i badań dźwięku.(koncer B&K jest leaderem w pomiarach dźwieku i sprzetu audio od roku 1943 aż do dziś!). W wyposażeniu naszej firmy mamy całe spektrum najdokładniejszych za równo mikrofonów laboratoryjnych pomiarowych tej słynnej w świecie nauki firmy jak i specjalistycznych przyrządów z dziedziny badań w akustyce, wibroakustyce i elektronice. Wspomnę tylko że posiadamy ponad 20 torów pomiarowych i referencyjnych/ wzorcowych kapsuł mikrofonowych B&K. W tym mikrofony mierzące sygnały od 0,1 Hz aż do 140.000 (maks 200.000 Hz). Posiadamy także referencyjne analizatory widma i przenośne systemy pomiarowe także B&K i całą masę innych urządzeń laboratoryjnych w tym mikroskopy stereoskopowe a także urzadzenia badawcze UHV czyli ultra wysokiej próżni wyposażone w pompy tzw turbomolekularne i inne za zwyczaj przedziwne i mało zrozumiałem urządzania dla typowego użytkownika audio. A wszystko to jest niezbędne nam - co niektórych dziwi - do tego typu badań i ekstremalnych prac konstrukcyjnych w.... audio na potrzeby ZETA ZERO. Całe nasze zaplecze badawcze i wyposażenie pod wieloma względami nie ustępuje, a czasem nawet przewyższa to czym dysponują ośrodki badawcze wielu uczelni wyższych w dziedzinie dźwieku i wibracji.
Nie jest żadną przesadą gdy powiem, że w kolumnach Zeta Zero stosujemy ( w sposób przemyślany i inżyniersko bardzo celowy, a nie w celu reklamowym czy na pokaz bo to by byo idiotyczne ) nie rzadko najnowocześniejsze materiały i nowatorskie wynalazki w tym m.in. grafen, tzw nanorurki (nanotubes) i niezwykłe pod względem właściwości mechanicznych i szczególnie termicznych materiały używane także w zaawansowanych projektach astronautycznych jak i w obronnności. Bowiem badania, technologie i materiały stosowane w najbardziej zaawansownych przetwornikach audio są często tymi samymi jakie stosują inżynierowie także w zupełnie innych z reguły ekstremalnych zastosowaniach w tym i dosłownie wojskowych w przestrzeni kosmicznej (oczywiscie nie polska armia) .
Między pozornie odległymi dziedzinami nauki w tym i techniki audio czy nawet dziedzin wojskowości i technik obronnych często istnieje bowiem synergia i wiele zaskakująco bliskich powiązań w XXI wieku (o czym sami się przekonaliśmy w czasie lat badań i czasem bardzo trudnych i żmudnych prac nad ZETA ZERO).I nie mówię tu nawet o broni akustycznej jak np "Elrade" bo i taka istnieje i "nasza" milicja używa jej w Polsce (bo juz kotś nas pytał czy dlatego uzywamy mikrofonó potrafiacych mierzyć 200 kHz) Jak bardzo dziedziny fizyki, akustyki, ekstremalnej czesto chemii, inżynierii materiałowej itp się zazębiają powiem tylko na zakończenie, że gdy ktoś pyta nas o aspekty z chemii potrzebnej do programu Zeta Zero to wcale nie żartując odpowiadam (choć sam sie mało znam na zaawansowanej chemii) że w Zeta Zero stosujemy produkty reakcji...... bezwodników piromelitowych, metylopirolidonu, dimetyloformamidy i innych mało "muzycznych" materiałów..., używamy metali np choćby brązu berylowego o niewiarygodnie małej grubości rzędu 0,0015 mm (Zakup choćby takiego materiału gdziekolwiek na Ziemi graniczy z przysłowiowym...cudem a są i inne materiały których zdobycie dla np Europejczyka określibym dziś za niemożliwe. I tu muszę przyznać że przy projektowaniu kolumn Zeta Zero zdarzyło sie parę niezwykłych historii i przygód, o których jak to ktoś kiedyś ujął kto wie gdzie i po co musieliśmy sięgać, można by napisać książkę niemal.... sensacyjną ).W pomiarach czasem sięgamy w celu np sprawdzenia efektu naszych działań i reakcji fizyko chemicznych służących do przygotowania materiałów do Zety Zero i po spektrometry masowe SIM patrz choćby fotka poniżej z naszych badań bardzo nietypowych naszych materiałów na membrany.....
Tomasz Rogula w czasie badań na spektrometrze masowym SIM
Dokonanie jakiegokolwiek postępu w dziedzinie kolumn i głośników jest co raz trudniejsze bowiem w dziedzinie tej konstruktorzy napotkali technologicznie i materiałowe bariery trudne do pokonania, wymagajace dużej pomysłowości i wysiłku. Stąd nasze duże zaangażowanie w badania często tak zaawansowane jak: molekularne pomiary, procesy implementacji jonów (nie mylić z implantacją), technologie pomiarów w spektrometrach masowych, czy nanotechnologie i wysokiej próżni. Stąd też i nasze dosyć niezwykłe wyposażenie (jak choćby nasz kolejny zakup pompy próżniowej tym razem tzw pompy próżniowej TURBOMOLEKULARNEJ znanej firmy Leybold (patrz fotografie poniżej) bowiem środowisko wysokiej próżni jest jednym z niezbędnych narzędzi pracy w takiej dzidzinie jak wysokiej klasy przetworniki elektorakustyczne.
A całej tej drodze i idei naszych głosników wstęgowych dał poczatek genialny Pan Michael Faraday już w 1831 roku! Wtedy odkrył zjawisko na jakim do dziś bazują konstrukcje najdoskonalszych akustycznie przetworników tak zwanych (Ribbon) wstęgowych. Naszym celem było dopracowanie tej znakomitej bazowej idei genialnego fizyka z wykorzystaniem najdoskonaszych znanych obecnie matariałów i technologii.
Badania i pomiary kolumn ZETA ZERO, jak i tworzenie potrzebnych do nich często nietypowych i nowatorskich materiałów, wymagło od nas sięgnięcia do trudnych technologii inżynierskich i metod pomiarowych i była to konieczność o ile chcemy mieć osiągi takie jakie uzyskaliśmy w ZETA ZERO. W przeciwnym razie powielalibyśmy znane i zwykłe rozwiązania dziesiątek innych firm produkujących typowe kolumny (w 90% przypadków....niestety proste kanciaste rezonansowe pudła akustyczne o równoległych ścianach i bardzo przez to niedoskonałych właściwościach dźwiękowych). Nie tworzylibyśmy NIC nowego, odkrywczego i produkowalibyśmy kolumny na poziomie dostępnych dziś dla każdego w zwykłym sklepie audio lub co gorsza hipermarkecie. A nie o to nam- inżynierom akustykom i elektronikom chodziło. Naszym celem było zaprojektowanie matematyczne i stworzenie od podstaw niezwykłej, nowatorskiej kolumny wykorzystujacej najnowcze zdobycze technologii materiałów jak i dzięki optymalizowanym opływowym kształtom nieporównanie lepszej akustycznie.
Kolumny ZETA ZERO opracowywane były w toku parunastoletnich prac badawczych, by kreować scenę doznań niespotykanych w żadnych tradycyjnych instalacjach audio. Osiągamy to między innymi dzięki implementacji nowatorskich rozwiązań, procesów i materiałów czasem niemal nieznanych, zbyt trudnych i drogich w pozyskaniu lub niedostępnych, by stosować je w masowej produkcji. M.in: sięgneliśmy nawet po materiały militarne tworzone pierwotnie do zastosowań w kosmosie. Do budowy naszych głośników korzystamy dzięki kontaktom w świecie nauki m.in. ze specjalnych ultrawytrzymałych materiałów stosowanych właśnie w kosmicznych technologiach zbrojeniowych charakteryzujących się wyjątkową wytrzymałością termiczno-mechaniczną. Sami także tworzymy od podstaw niektóre nowatorskie materiały potrzebne do ZETA ZERO.
Na potrzeby naszych badań współpracujemy lub jesteśmy w kontakcie z wieloma wybitnymi naukowcami, z najważniejszych ośrodków nauki w Polsce i na świecie, takimi jak: Instytut Badań Jądrowych w Świerku, Instytut Inżynierii Materiałowej PW, Metalurgii AGH, Instytut Mechaniki Precyzyjnej, Instytut Techniki Radiowej, Instytut Technologii Eksploatacji, Instytut Elektroniki PK, Space And Science Technology Instytute Houston, Instytut Techniki Elektronowej, Florida Advanced Center, a nawet z laboratoriami badawczymi w hutach itp...
(uwaga: teksty pod fotografiami piszemy z pewną dozą inżynierskiego humoru bo trudno na jednej stronie zawrzeć aktualny stan wiedzy, nauki czy choćby naszego osobistego doświadczenia z prac badawczych, eksperymentów i pomiarów i trudno też próbować w poważnym akademickim tonie dogłębnie tłumaczyć jakie prace i dlaczego prowadzimy od lat. To byłoby chyba nudne dla niemal każdego audiofila.
Więc szczególnie kolegów inżynierów zaglądających na tą stronę proszę o wyrozumiałość- ta strona to NIE wykład akademicki ani program Discovery z cyklu "jak to jest zrobione" -a raczej migawkowy foto-reportaż ukazujący skalę przedsięwzięcia. Niektórych naszych tajemic i opracowywanych z wysiłkiem szczegółów oryginalnych technologii i metod zastosowanych w ZETA ZERO i tak nie możemy z oczywistych względów do końca zdradzać publicznie bo są tematami nad którymi sami intensywnie pracujemy, bądź są przeznaczone do przygotowywanych kolejnych zgłoszeń do Urzędu Patentowego. Oczywistym jest, że konkurencja zawsze chce poznać metody działania. Nasze często dosyć szalone chemiczne, materiałowo i fizykalne idee jakie dały w efekcie tak niezwykłe osiągi akustyczne uzyskane w ZETA ZERO muszą w pewnym zakresie zatem pozostać tajemnicą. Nie mniej osoby zainteresowane tą tematyką zawsze zapraszamy na indywidulany pokaz naszych technicznych możliwości i ciekawostek materiałowych, Jak i z czego tworzymy niektóre nasze komponenty i przetworniki pozostać powinno na tej stronie przez parę lat tajemnicą. Gwarantuje nam to pożądaną przewagę nad konkurencją zagraniczną i polską.