FAQ-częste pytania
Prezentujemy niektóre najczęściej powtarzające się pytania z maili i nasze odpowiedzi. Listę tą będziemy uaktualniać i uzupełnimy odpowiedzi . Pytania prosimy zadawać mailem lub telefonicznie- adres w zakładce kontakt.
„Czy ORBITAL to kolumny pasywne czy aktywne? C.K.”
Odp: ORBITAL360 to kolumny całkowicie pasywne, o dużej sprawności SPL zatem mogą pracować z dowolnym (oczywiście prawidłowo dostosowanym impedancją obciążenia ) wzmacniaczem dostosowanym do typowych kolumn 4 lub 2 Ohm. Perfekcyjnie grają z praktycznie każdym rynkowym wzmacniaczem w tym mielismy klientów i z Cambridge, Mcintosh, Accuphase, Krell, Ayon, Mark Levinson, Luxmann i jak i najtańszymi typu Yamaha, Onkio itp wieloma innymi i wystarczy parędziesiat Watt ze wzmacniacza do świetnego jakością słuchania domowego z Orbitali. Budujemy wstęgowe Orbitale360 jako różne opcje impedancji na zamówienie np 4 lub 2 lub 1 Ohm i możemy je zatem perfekcyjnie dopasować do niemal każdego nawet niezbyt "mocnego" wzmacniacza np lampowego. Nie ma tu ograniczeń mocy ani modelu posiadanego wzmacniacza. A klienci posiadający często proste i nawet bardzo tanie wzmacniacze typowe dla sklepów hi-fi które uważali za "budżetwe zatem złe i słabe" są zaskoczeni jak świetny, lepszy dźwięk uzyskują z takich niepozornych wzmacniaczy gdy podłączają je do wstęgowych Orbitali360, a jakiego nie mieli gdy te same wzmacniacze łączyli ze zwykłymi kolumnami tzw "sklepowymi" i tradycyjnymi seryjnymi głośnikami. Bowiem podstawa dobrego dźwieku to wybitne kolumny z bardzo dobrymi przetwornikami szczególnie wstęgowymi uważanymi powszechnie przez zawodowców za najlepszy rodzaj głośnika. A złej kolumny nie "uratuje" nawet najlepszy "najdroższy" wzmacniacz. Natomiast świetna kolumna wstęgowa potrafi wydobyć zalety i niuanse nawet... przeciętnego wzmacniacza których nie wydobędzie za zwyczaj nigdy zwykła kolumna oparta o tradycyjne głośniki.
„Czy macie cennik, jakie są ceny na Orbitale i Zety i gdzie go znaleźć?Max”
Kompletny cennik wysyłamy zawsze mailem na życzenie. Wystarczy wysłać do nas maila z zapytaniem, Na terenie Polski obowiązuje cennik zniżkowy w PLN. Cennik eksportowy w EURO jest bez zniżek.
„Czy można grać Tidal w MQA na sprzęcie Zeta Zero?
Tu prócz odpowiedzi na to proste pytanie podamy też receptę na niezwykły "chwyt i patent" mało znany audiofilom i zwykłym użytkownikom smarphonów. A odpowiadając na pierwsze proste pytanie: MQA to standard plików dostępny w wielu aplikacjach, np TIDAL. Oczywiście można i na ZETA ZERO odtwarzać muzykę z jakością oferowaną przez pliki formatu MASTER (MQA) . Wystarczy zakupić dowolny streamer np usługi Tidal mający dostępną opcję MQA. Na rynku jest wiele modeli w cenach od 1tyś zł do nawet 50 tyś zł takich odtwarzaczy.
Co ciekawe mozna zaoszczedzić sobie takiego często dużego a zbędnego wydatku bo jest też znacznie prostsze i śmiesznie wręcz tanie, a rewelacyjne choć bardzo mało znane rozwiązanie dające MQA i sprawdzone przez też nas. Większoć telefonów blokuje (wyłącza MQA) gdy przekazujemy muzykę bezprzewodowo przez wifi do np naszego Chromcasta itp. Co więcej nawet najnowsze Chromcasty mają zablokowaną opcję MQA ! Jest tylko dostępna transmisja gorsza tj tzw Hi-Fi.
Jednak da się grać MQA ( pliki Master) z telefonu. Wystarczy kupić kabel USB-C /HDMI (mający szybką transmisję minimum FullHD lub 4K) , zakupić odpowiedni telefon obsługujący na swym gniazdku USB-C protokuł transmisji muzyki i obrazu z telefonu o nazwie "MHL" i wtedy o ile podłączymy taki telefon tym prostym kabelkiem do np naszego amplitunera do jego dowolnego wejścia HDMI posiadając abonament na Tidal w pełnej wersji tj z jakością obejmującą MQA od razu mamy dostęp prosto z telefonu do wszystkich plików właśnie w jakości MQA, co więcej mamy wtedy dostęp także do zbiorów w blibliotece Tidal muzyki zapisanej wielokanałowo jak i tzw 360 stopni.
Takie rozwiązanie eliminuje konieczność zakupu często drogiego (o ile ma być prawdziwie wysokiej audiofilskiej jakości) odtwarzacza streamingowego z opcją MQA. Ważne jednak by smartphon dysponował tym protokołem MHL. Okazuje się bowiem, że nie wszystkie telefony mają ten protokół . Np słynne ze swej jakości Huawei z serii P30 jak i SAMSUNG S6 posiadają ten protokół. Natomiast co ciekawe ale i warte napiętnowania wszystkie nowe modele SAMSUNGa w tym i flagowe P20 , P21 już nie posiadają tej wspaniałej opcji. Dlatego kupując telefon warto sprawdzić czy wysyła dźwięk i obraz na swe gniazdo USB-C. Niestety mało który sprzedawca zna takie niuanse telefonów.......
Co i jakie rozgrywki zakulisowe między koncernami za tym stoją, że część telefonów została pozbawiona tej świetnej opcji jest zagadką i brzmi jak absurd w XXI wieku . Ważne że telefony wyposażone w Android'a i mające MHL na wyjściu USB-C można wykorzystać w ten rewelacyjny sposób jako cyfrowy sterownik do odtwarzania muzyki w MQA na dowolnym urządzeniu zewnętrznym o nieporównanie lepszej jakości od smartphona . I wtedy jakość dźwięku nie będzie zależała od telefonu a wyłącznie od jakości zewnętrznego odtwarzacza pracującego w tym wypadku jako przetwornik D/A. Co więcej taka opcja daje możliwość pracy offline tj gdy nie mamy zupełnie dostępu do internetu ! Co nie jest możliwe w przypadku pracy bezprzewodowej przez wifi, tj tak samo jak jest to w serwisie Spotyfie.
Podłączając taki telefon tym kablem USB-C/HDMI np do posiadanego wspaniałego jakością procesora kina domowego choćby naszym zdaniem najlepszego na rynku światowym LEXICON MC10 uzyskujemy w tak prosty sposób wręcz referencyjnej jakości odtwarzacz Tidala w MQA jakości niemal za darmo i na dodatek niezalezny od dostępu do internetu! Jedynym wydatkiem jest wspomniany kabelek. (to około 100 zł) Polecamy gorąco wspomniany Lexicon jako niedościgniony wzorzec procesora/preampa do kin domowych i referencyjnego Stereo .Zalet ma wiele. Oczywiście tą metodę można zastosować do dowolnego innego preampa/procesora AV wyposażonego w wejścia A/V HDMI. Za każdym razem wtedy telefon będzie stanowił tylko cyfrowy zasobnik muzyki a podłączony do niego kablem procesor działa jako cały tor audio ąz po przetworniki D/A .
Co warte jest też zauważenia i o czym wiele osób nie wie, w serwisach typu Spotyfie, Tidal itp nawet gdy jesteśmy w tzw trybie offline ale chcemy korzystać z jakiegoś zewnętrznego odtwarzacza dźwięku z jakością lepszą niż granie z telefonu to i tak telefon musi się łączyć z internetem światowym i chmurą w Google. Zatem odtwarzając muzykę ze Spotyfie lub Tidal na dowolnym urządzeniu zewnętrznym przez WIFI sieci domowej (zatem nie przez jeszcze gorszy jakością bluetooth) musimy być non stop mimo offline połączeni z.... internetem globalnym. (to mówiąc szczerze absurd!) Wspomniany kabelek rozwiązuje ten problem całkowicie. Możemy grać z urządzenia(przetwornika D/A) zewnętrznego bez konieczności posiadania dostępu do internetu czyli wszędzie !
„Zauważylismy u was nowe kolumny "Garden", czy nimi można zagrać też w domu a nie tylko w ogrodzie? Czy to ich jedyne zastosowanie?”
Mimo, że zestaw ten powstał z myślą o dźwięku wielokanałowym granym w plenerze tj wszędzie tam gdzie nie ma dostępnej sieci (230V) okazało się u pierwszych klientów, że nasz "GARDEN SPACE SOUND" system znakomicie sprawuje sie także we wnętrzu domów gdy np pada deszcz a przez to że jest ekstremlanie lekki można go błyskwiczne schować do domu. Ze względu na specjalną budowę emiterów tworzy niebywale ciekawy w sensie przestrzeni i piękny "rozległy" dźwięk także w pokojach śmiało konkurujący z dźwiękiem z tradycyjnych dużych stacjonarnych kolumn. A wspomniane emitery można wnieść szybko do domu dosłownie jedną ręką . Z racji braku potrzeby zasilania sieciowego i niezwykłej lekkości i prostoty instalacji w parę minut dosłownie wszędzie można nimi zagrać. "Garden Space Sound" nadaje się zatem tam, gdzie zależy nam na błyskwicznie zainstalowanym pięknym ulotnym dźwięku otaczającym nas ze wszystkich stron- (ale nie koniecznie o ogromnej głośności!), np w naszej jadalni, w sali eventowej, na tarasie, a nawet w... łazience dając 100% bezpieczeństwo użytkowania blisko wody. Ten zestaw może znaleźć wiele zastosowań wszędzie, gdzie nie możemy postawić tradycyjnego (dużego, drogiego i kłopotliwego bo czasochłonnego w instalacji) zestawu Hi-Fi a liczy się prostota , niezawodność i potrzebny jest wyjątkowo wyrównany na dużej przestrzeni delikatny i piękny plastyką dźwięk towarzyszący np rozmowie i spotkaniom ludzi , rodziny itp. Nadaje sie także do np kina ogrodowego itp. Tym systemem mozna stworzyć piękny dźwięk nawet na setkach m kw ogrodu i wszędzie tam gdzie nie mamy zasilania sieciowego, a chemy mieć przestrzeń bardzo równomiernie wypełnioną piekną muzyką.
Mój pokój to ponad 50 m kw. Czy orbital da sobie radę?
Oczywiście TAK, Bez najmniejszego problemu. Nawet najmniejsze i najtańsze tj ORBITAL360 SLIM i NANO dadzą sobie radę z powodzeniem i to z wielkim zapasem. A z odpowiedniej mocy wzmacniaczem zapewnią bardzo wysokie nawet realnie koncertowe SPL zupełnie nieosiągalne z żadnych tradycyjnych kolumn domowych jak i w przypadku użycia Orbitali w wariancie Bi-stereo bardzo równomierne pokrycie dźwiękiem całej takiej powierzchni. Obie te zalety i przewagi wynikają z nowatorskiego sposobu działania ORBITALi i budowy ich tzw "głowic" emitujących dźwięk zupełnie odmiennie od tradycyjnych kolumn tj wszechkierunkowo w całym paśmie i na dodatek jako opcja stereofonicznie !
"Czym jest wasze Bi-Stereo ? Jak to wyjaśnić/jak to działa i skąd taka idea ?Jadwiga"
Zanim wyjaśnię bliżej genezę i ideę Bi -Stereo pragnę jako konstruktor podkreślić co bardzo ważne i użyteczne : Każda kolumna Orbital360 wyposażona w dodatkową rewolucyjną dźwiękowo funkcję Bi-Stereo może także być błyskawicznie przełączona do trybu tradycyjnego czyli gdzie każda kolumna gra tylko jeden kanał lewy lub prawy, zatem zestaw dwóch Orbital360 z opcją Bi-Stereo jest kolumnami uniwersalnymi, mogą one bowiem grać tradycyjne tj Stereo jak i Bi-Stereo w zależności od życzenia słuchacza.
Bi-stereo jest w 100% naszym polskim wynalazkiem i pomysłem powstałym na potrzeby programu Zety Zero. Genezą stworzenia wynalazku nazwanego przeze mnie jako Bi-Stereo było pragnienie jeszcze lepszego odwzorowania dźwięków niż to ma miejsce ze zwykłego zestawu stereofonicznego czyli de facto dwóch kolumn MONOFONICZNYCH. Lepszego oddania natury a przede wszystkim przestrzenności niemal wszystkich akustycznych źródeł dźwięku od małych instrumentów po całe wieloosobowe składy orkiestrowe, które zawsze są konstrukcyjnie lub/i gabarytowo źródłami emitującymi już na początku swej drogi w przestrzeni fale przestrzenne (stereofoniczne) a nie monofoniczne! Bowiem konstrukcja i gabaryty każdego instrumentu akustycznego (po za dźwiękiem z syntezatora) są z natury niezerowym punktem w przestrzeni często o całkiem niebagatelnych rozmiarach liczonych nawet nie w centymetrach a w metrach (patrz choćby kontrabas, marimba, fortepian koncerotwy, duża trąba , flet , nie wspominajac o organach piszczałkowych itp. Dosłownie wszystko co emituje i tworzy dźwięk akustycznie ma swe niezerowe kształty i niezerowe wymiary . Zatem każda fala akustyczna "wybiegająca" i generowana przez taki dowolny nawet pojedynczy umowny instrument jest już sama w sobie falą niosącą informację o kubaturze i "przestrzenności" i strukturze kształtów takiego źródła dźwięku a nie tylko głośności i wysokości dźwięku. Taka fala nigdy nie jest "monofoniczną" tj pozbawioną informacji o przestrzenności i kształcie instrumentu a nawet i jego otoczenia nawet jeśli jest generowana przez mały instrument choćby umowny ....pasterski flecik prosty itp . A im większe gabarytowo jest "źródło" dźwięku tym bardziej skomplikowany przestrzennie charakter i patern faz i rozkładu przetrzennego ma taka rozchodząca się w wielo lub często nawet wszech kierunkowo złożona fala akustyczna.
Wymownymi przykładami szczególnie przestrzennych źródeł dźwięku są choćby fortepian koncertowy, zestaw perkusyjny czy nawet pojedyncze a duże wymiarem talerze lub bębny, kotły też są źródłami bardzoprzestrzennymi i dużymi gabarytowo a po nad to nadal wielokierunkowymi , jak i inne dowolne a mechanicznie wzbudzane źródła dźwięku jak skrzypce, kontrabasy, marimby, tuby , trąbki, oboje itp.
Obojętne jaki instrument akustyczny by nie wziąć pod uwagę to każdy tworzy niezwykle skomplikowane złożenie fal bardzo silnie przestrzennych juz u żródła i traktowanie go jako instrumentu punktowego/monofonicznego tj o zerowych wymiarach przestrzennych (z kolumny monofonicznej) jest bardzo dalekie od wierności i prawdy akustycznej o nim. Zatem kolumna obojętne jak droga i doskonała ale....MONOFONICZNA nie ma wręcz żadnej szansy wiernie oddać jego złożonej natury brzmieniowej i plastyki szczególnie przestrzennej. Stąd przyświecała mi Idea próby budowy kolumn ORBITAL360 jako nie tylko wszech kierunkowych co już mi parę lat temu sie udało ale nadal monofonicznych ale i próby zbudowania ich jako nie tylko wszechkierunkowych ale i za razem źródeł przestrzennych tj stereofonicznych. I to się tez udało . Bi-Stereo dokładnie to jest to. Gdzie każda jedna sama w sobie taka kolumna jest żródłem dźwięku przestrzennym tj STEREOFONICZNYM tj gra oba kanały lewy i prawy.
Skomplikowana ale i przez to elastyczna (wielofunkcyjna/uniwersalna ) technicznie konstrukcja kolumny Orbital360 i jej "serca" czyli naszego autorskiego przetwornika wstęgowego umożliwiła w efekcie technicznie zbudowanie na jego bazie nowego niezwykłego i zupełnie nowatorskiego bo autonomicznie i samodzielnie stereofonicznego przetwornika a nadal też wszech kierunkowego. Dzięki swej pionierskiej budowie każda jedna kolumna Orbital emituje zatem co niezwykłe od razu fale przestrzenne i na raz stereofoniczne czyli działa tak jak to robi umowne " 99%" muzycznych źródeł dźwięków !
Każda jedna Kolumna Orbital360 wyposażona w tą dodatkową opcję- rewolucyjną zdaniem dziennikarzy i melomanów - tworzy wokół siebie nie tylko dookolne spójne i koherentne pole ale i na dodatek stereofoniczne, a dwie takie kolumny ustawione w miejsce tradycyjnych (czyli dwóch monofonicznych) powodują że słuchacz uzyskuje nieznaną dotąd niezwykle plastyczną i absolutnie stabilną stereofonię nie tylko w jednym punkcie pokoju ale w praktycznie dowolnym punkcie odsłuchowy od skrajnie lewej strony do skrajnie prawej strony pomieszczenia odsłuchowego . Muzyka nabiera zupełnie nowego wymiaru !
W efekcie słuchacz uwalnia się też całkowicie od konieczności siedzenia w tradycyjnym jednym jedynym sensownym miejscu odsłuchowym ( nielubianym bo kłopotliwym sweet spocie) bo wszędzie od lewej do prawej obraz sceny jest niemal taki sam. Nie musi się walczyć z drugą osobą o jedno-jedyne dobre miejsce odsłuchowe . Ta stabilność sceny stereo niezależnie od miejsca siedzenia jest niezwykłym uczuciem dla każdego kto tego doznał. Można wręcz zupełnie swobodnie chodzić po pokoju i zawsze słyszy się stereofonię i przestrzeń, równie dobrą tak jakby się siedziało po środku kolumn. Stereofonia niejako "wędruje" za słuchaczem. Wynika to z prostych praw trygonometrii i wspomnianej nowatorskiej zasady działania naszego juz w tym wypadku stereofonicznego przetwornika wstęgowego. Absolutnie niezapomniany efekt. Żadna firma na świecie jak dotąd nie dysponuję tą technologią i tym pomysłem.
Dźwięk wydaje się wielu słuchaczom być zawieszonym w całej przestrzeni wokół i między kolumnami. Wiele osób doznaje wrażenia że kolumna wręcz "znika" dźwiękowo. Efektu tego nie zaznamy z pary tradycyjnych kolumn niekorzystnych bo monofonicznych gdzie każda kolumna to źródło tym bardziej kierunkowe i punktowe im wyższe tony no i tradycyjnie monofoniczne . Przy włączeniu BI-Stereo "pozostaje" sam dźwięk propagowany w pomieszczeniu , i to na dodatek wszechkierunkowy niezależnie od wysokości tonów.
Po posłuchaniu tych możliwości naszych kolumn Orbital360 Bi-Stereo znany audiofilski amerykański magazyn "PART TIME AUDIOFILE" nadał wymowny tytuł nawiązujący do Amerykańskiego lotu na Księżyc artykułowi i ich entuzjastycznej recenzji wrażeń słuchowych pt: "Zeta Zero Shoots for The Moon" Tu link do artykułu i recenzji
Co też niezwykłe, a potwierdzane słuchowo przez setki osób efekt ten zamiast jak można by przypuszczać osłabiać się , to pogłębia się w miarę oddalana od takich dwóch kolumn bistereofonicznych . Bi-Stereo daje fantastyczną swobodę poruszania się i miejsca siedzenia nawet w dużym gronie słuchaczy bo wszyscy słyszą wtedy niemal to samo i tak samo niezależnie od tego gdzie stoją lub siedzą. W naszej księdze opinii są dostępne z nazwiskami i podpisami setki opinii ludzi, którzy poznali zalety Orbitali w Bi-Stereo i zgodnie twierdzą że to coś niespotykanego. Również wspólnym wnioskiem jest dla tak wielu osób że po poznaniu dźwięku z Bi-Stereo nie chce się już wracać do tradycyjnego słuchania tj zwykłego Stereo - gdzie każda kolumna gra tylko jeden kanał, a w efekcie osoba siedząca blisko np lewej kolumny słyszy zasadniczo i głownie lewy kanał a po prawej tylko prawy. W Bi-stereo można siedzieć gdzie się chce !
Znak "BI-Stereo" jest w efekcie zastrzeżone prawnie od roku 2018 i oficjalnie na naszą rzecz w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej jako nasz autorski pomysł.
Ktoś w jednej z recenzji żartobilwie nazwał tradycyjną stereofonię tj z dwóch monofonicznych kolumn ..."epoką telewizji czarnobiałej" na tle "telewizji kolorowej" jaką stały sie dla niego Orbitale wyposażone w Bi-stereo.
Szczególnie gorąco zapraszamy do nas do Warszawy posłuchać Bi-Stereo w akcji.
Czy Bi-stereo jest lepsze do kina domowego czy do stereo?
Ze względu na zupełnie innowacyjną zasadę działania ORBITAL360 BI-Stereo sprawdza się znakomicie i równie dobrze w obu zastosowaniach. W kinie domowym likwiduje całkowicie potrzebę uciążliwego stosowania dodatkowego głośnika tzw centralnego ( i w efekcie słuchania wszystkich dźwięków i np. dialogów tylko z jednego punktu) jak i subwoofera (ze względu na ogromną niespotykaną w żadnych tradycyjnych kolumnach wydajność przetworników niskotonowych stosowanych w ORBITALach. W przypadku tradycyjnego stereo ORBITAL360 w skuteczny sposób uwalnia słuchacza od konieczności siedzenia tylko w jednym optymalnym miejscu odsłuchowym tzw sweet spocie. Słuchając bowiem muzyki z Orbitali360 w modzie Bi Stereodzięki zasadzie działania tego modu kolumna niemal "znika" słuchowo z pola a dźwięk "lewituje" wszędzie wokół kolumn. Nie słyszy się tylko lewej i prawej kolumny a słyszymy całą dużą scenę dźwiękową niezależną od miejsca siedzenia.
,,Nasz pokój ma tylko 18 m kw. Ma sens Orbital? Ania&Bartek"
Też jak najbardziej tak.Polecamy najmniejsze tj model NANO. Orbital ze względu na wspomnianą unikalną metodę działania Bi-Stereo skuteczne i szybko rozprowadza energię fali dźwiękowej, (znacznie szybciej i skuteczniej niż tradycyjne kolumny). Radzi sobie świetnie i w tak małych pokojach i jak mówią posiadacze i słuchcze brzmi niewiarygodnie przestrzennie i plastycznie w pokojach już od zaledwie parunastu m kw.
„Czy Orbitale wymagają kupienia też dedykowanego waszego wzmacniacza?. Ottoman”
Absolutnie NIE. Wręcz zachęcamy zawsze najpierw do przetestowania swego posiadanego już wzmacniacza o ile taki już jest.
Często okazuje się że całkowity efekt i dźwięk po zmianie posiadanych kolumn na ORBITAL360 i po podłączeniu posiadanego wzmacniacza jest na tyle dobry, że posiadacz wzmacniacza decyduje się na pozostawienie swego „staruszka”. Natomiast jeśli nie posiada się swego wzmacniacza wtedy polecamy nasz ZETA ZERO model 1175 (szczegóły na naszej stronie) jako jedną z wielu bardzo dobrych opcji. Podajemy też na życzenie inne sugerowane dobre modele nwet konkurencji.
„Do jakiej wielkości salonu są dobre kolumny Orbital? Restaurator”
ORBITAL360 to kolumny znakomicie nadające się do pomieszczeń począwszy od 20 m kw w wzwyż aż do bardzo dużych nawet setek metrów. Ta wyjątkowa rozpietość wynika z bardzo dużej dopuszczalnej mocy znamionowej Orbitali przy równocześnie wszechkierunkowej emisji dźwięku doskonale wypełniającej całe niemal dowolnie duże pomieszczenie. W małych pomieszczeniach takich jak wspomniane 20 m kw rekomendujemy oczywiście najmniejszy i najtańszy ORBITAL360 w wariancie SLIM lub NANO ze względu na ich małe gabaryty.
A w dużych lub bardzo dużych polecamy ROYAL lub IMPERIAL. Nie mniej ze względu na wielki zapas mocy RMS absolutnie każdy z wariantów ORBITALa nawet najmniejszy znakomicie daje sobie radę nawet z dużym pomieszczeniem. Konstruujemy ORBITAL360 w paru wariantach wielkości i mocy, tak by każdy znalazł dla siebie optymalny zakres mocy i rozmiaru pasujący gabarytami do pomieszczenia. Szczegóły są na stronie w zakładce o ORBITALu. Para Orbitali potrafi znakomcie i bez problemu nagłośnić pomieszczenia nawet ponad 1000 m kw. (patrz nasze bardzo udane eksperymenty z nagłośnieniem ORBITALami całego Planetarium Centrum Nauki Kopernika czy nawet całego głównego Hallu Stadionu Narodowego (7 pięter i kubatura ok 40 tyś m3 ! nagłośniona skutecznie parą Orbitali).
Mam płyty Blueray nagrane w Atmos. Czy zagrają na Orbitalach?
Oczywiście TAK. ORBITAL360 jest idealny do nagrań zrealizowanych w Atmos. Dźwięk wg słuchaczy jest niezwykły.Sugerujemy przyjechać do nas do Warszawy i posłuchać w naszym salonie.
Budujemy nowy dom i projektujemy nasze wysokiej klasy kino domowe. Pierwotnie planowaliśmy ukryć kolumny ale Orbital tak się podoba nam że chcemy mieć je na wierzchu.Nie mniej ilośc kolumn w tradycyjnym kinie domowym jest dyskusyjna. Czy musimy mieć aż 8 kolumn(bo kino 7.1)Czy można prościej to zorganizować kupując Orbitale?
Oczywiscie można prościej i równie dobrze lub nawet stanowczo lepiej dźwiękowo używając zamiast wielu tradycyjneych kolumn (czyli kierunkowych) zastosować w całej sali tylko 4 Orbitale360 czyli wszechkierunkowe. Wtedy dźwięk jest znacznie lepszy a instalacja prostsza. Tj wtedy absolutnie nie potrzeba aż ośmiu kolumn. Na zaledwie czterech kolumnach ORBITAL360 można zbudować niezrównane brzmieniowo kino domowe 4.0 lub 4.1 o jakości niespotykanej z żadnych tradycyjnych kolumn. Szczegóły wyjaśniamy w rozmowie na spotkaniu u nas. Gdy bazujemy na tych kolumnach to kompletnie nie potrzebujemy ani subwoofera ani głośnika centralnego ! Potrzeba wtedy tylko mieć albo tego typu preamp jak nasz model 1176 który potrafi zdekodować 5.1 do 4.0 lub posiadać odtwarzacz Blue Ray mający wbudowaną taką prosta funkcję. Obecnie niemal każdy wysokiej klasy odtwarzacz wielokanałowy ma zaszytą taką bardzo użyteczną matrycę. Chętnie doradzamy fachowo jak to zrobić w takich przypadkach. Zapraszamy na spotkanie lub do telefonu.
„Znajomy co ma stereo polecił nam Zetę Orbitale, ale ja potrzebuję system do kina ale taki co by też realizował świetnie tradycyjne stereo. Czy da się nie mieć subwoofera i centralnego? tzn czy Orbital wymaga subwoofera gdy przełączę na kino? Olgierd Rzeszów”
TAK, Orbitale nie potrzebują nawet w wielokanałowej instalacji kina domowego ani centralnego głośnika ani subwoofera. Zapraszamy do Warszawy do naszego salonu w celu posłuchania takiej purystycznej referencyjnej instalacji idealnej za równo do Stereo jak i wielokanałowego kina domowego bazującej na ORBITAL360.
„Czy można wybrać sobie drewno na pokrycie Orbitali? M.Z”
TAK. Mamy w ofercie blisko sto różnych gatunków drzew i kolorów jak i pokryć (a w modelu NANO skóry). W tym głównie naturalne drewna o niepowtarzalnych wzorach słojów. Gwarantuje to, że de facto nikt już nigdy nie będzie miał identycznych wyglądem kolumn. Bo ułożenie słojów nigdy się nie powtarza jak linii papilarnych na palcach. Wiele wzorów i kolorystyk można zobaczyć w zakładce galerii kolumn. Jedynie złoty (warstwa 24 karakotwego złota) , srebrny czarny i biały są syntetycznym pokryciem ozdobnym a nie drzewem.
„Jeśli chcę kupić Orbitale to czy są od reki czy trzeba czekać?-N. „
Trzeba czekać, realizujemy wg kolejności zamówień. Jest kolejka oczekujących. Na różne modele różna , Czas oczekiwania podajemy na bieżąco. Prosimy zawsze dzwonić lub mailem w tej sprawie bo kolejka jest zmienna.
Gdzie możemy posłuchać Orbital360?
W naszym salonie odsłuchowym w Warszawie (na południu miasta w osiedlu Józefosław). Wyłącznie po uzgodnieniu terminu odsłuchu, tak by nikt inny nie przeszkadzał. Tzw by appointment.
„Czy Orbital36 odtwarza płyty nagrane w multichannel Atmos? Zorik”
Oczywiście tak, nie ma żadnych ograniczeń. Nagrania np. koncertów zrealizowane w Atmos odtwarzane na Orbitalach niezwykle zyskują na brzmieniu i plastyczności i przestrzenności. Efekt nie do uzyskania na tradycyjnych kolumnach.
„Czy system zbudowany na Orbitalu umożliwia dżwięk wielokanałowy z Netflixa?”
Oczywiście tak, nie ma żadnych ograniczeń. Na choćby 4 kolumnach Orbitala dźwięk wielokanałowy kina domowego z Netflixa (emitowany w 5.1 i zdekodowany do 4.0 ) wg słuchaczy znacznie lepszy niż w kinie typu IMax. To samo dotyczy Tidal i Spotifie. Każda z tych technologii idealnie nadaje sie do Orbitali360. Dla Tidal i Spotifie serwisu oczywiscie wystarczają 2 kolumny Orbital. W naszym salonie w Warszawie można posłuchać każdej tej opcji w praktyce.
„Czy Orbital360 może pracować /grać też jako tradycyjny czyli nie BI-stereo. Jeśli kupię Bi-stereo czy mogę gdy zechcę grać tradycyjnie stereo?” TAK- jak najbardziej. Orbital w wersji Bi-Stereo może po prostym szybkim w niemal sekundy przełączeniu kabli głośnikowych pracować jako kolumna tradycyjna. Jest zatem kolumną uniwersalną.
Mamy mały salon ok. 30 m kw , czy i jakie Orbital wybrać?
Sugerujemy najtańszy tj ORBITAL360 Bi_stereo SLIM ale mamy liczne przypadki gdzie w takim lub podobnym powierzchnią salonie stoją ORBITAL360 i też jest znakomicie.Patrz też powyżej podobne pytania od innych.
„Posiadam już Orbitale (Państwa klient z Gdańska) czy mogę dokupić opcję Bi-stereo? (bo słyszałem ją i bardzo mi się podoba)”
TAK- można dokupić w dowolnej chwili opcję BI-Stereo gdy już posiada się Orbital360 ale tradycyjne tj nie Bi-stereo. W tym celu należy skontaktować się z nami, dokonujemy wtedy w Pana kolumnach w naszym serwisie upgrade do Bi-Stereo. Wtedy finalnie kolumna wyposażona zostaje w oba mody pracy. Usługa takiego upgrade i skalibrowania także do BI-Stereo wymaga czasu ok. 2 tygodnie.
„Mam wzmacniacz Krell S-300i czy da sobie rade z Orbitalami i jakie zamówić tj jaki model? Marek ”
Odp Oczywiście da sobie radę. Wzmacniacz Pana pracuje poprawnie z 4 Ohm (odda wtedy prawie 280 Watt) zatem bez problemu może pracować z naszymi kolumnami ORBITAL360 wykonanymi w wersji 4 Ohm. ORBITAL360 i ORBITAL360 BI-stereo może pracować z każdym wzmacniaczem pod warunkiem że zostaną dobrane impedancje kolumny do danego wzmacniacza .Wykonujemy je na zamówienie w różnych wersjach impedancji. Taka sama zasada dotyczy każdej innej kolumny i każdego wzmacniacza. Nie ma tu żadnych różnic w postępowaniu. Osobom niezorientowanym w tej tematyce jak i wzmacniaczy oczywiście doradzamy fachowo w doborze impedancji i odpowiedniego wariantu kolumn do już posiadanego wzmacniacza.Także doradzamy w zakupie optymalnych wzmacniaczy.
„Orbital360 czy do Stereo czy do kina domowego?”
Ze względu na swą specjalną zasadę działania wszech kierunkowego ORBITAL360 znakomicie nadaje się bezsprzecznie za równo do klasycznego Stereo oferując w tym wypadku niezwykle plastyczną scenę dźwięków nieporównanie szerszą i bardziej bogatą w wielorakie subtelne zjawiska tonalne i brzmieniowe niż z klasycznych kolumn ( a to wynika z unikatowej budowy multimembranowego przetwornika wstęgowego naszej konstrukcji i zachodzących w nim procesów sumowania drgań poszczególnych fragmentów membrany , omawiamy to szerzej na spotkaniu w naszej firmie ).Także ze względu na cechę bardzo skutecznej i wielostronnej a wręcz wszech kierunkowej dyspersji energii za równo w poziomie jak i pionie w pomieszczeniu odsłuchowym w połączeniu z niezwykle dużą mocą kolumn i pasmem generowanych dźwięków sięgającym od parunastu Hz aż blisko do 100 000Hz wręcz idealnie nadają się do najbardziej wymagających referencyjnych instalacji kin domowych tj takich gdzie walory jakości i mocy stoją na równym poziomie. Dodatkowo dzięki niezwykłej plastyczności sygnałów mono Orbitale w sposób nowatorski odtwarzają kanał centralny. W praktyce dzięki tej cesze stanowczo można zrezygnować za równo z kolumny centralnej jak i z subwoofera ,a to z kolei z z powodu wielkiej wydajności na basach (maksymalny skok membran w Orbitalu to do 10 cm !). Doznania realizmu dźwięku i przestrzeni są znacznie większe niż z wszelkich tradycyjnych kolumn (kierunkowych i bazujących an tradycyjnych głośnikach skierowanych wprost na słuchacza).
„Czemu wstęgi-? Kraków”
Odp: To jedno z fundamentalnych i najczęstszych pytań. Dziękujemy za nie. Odpowiedź mogłaby zając wiele stron lub całą książkę. W skrócie zatem: przetwornik wstęgowy jest najdoskonalszym pod względem jakości parametrów i wynikającego z nich brzmienia znanym ludziom przetwornikiem elektroakustycznym i to z bardzo wielu powodów, co prawda jest bardzo trudny w budowie nie mniej jeśli dobrze zaprojektowany to zapewnia absolutnie najmniejsze zniekształcenia tak ważne dla każdego melomana i audiofila, z racji niezwykle małej masy membran (w kształcie delikatnych wstążek zamiast ciężkiej membrany stąd nazwa) posiada wyjątkowo szerokie pasmo przetwarzania, które może sięgać nawet ponad 50 kHz ( Orbitale dzięki swej unikatowej budowie potrafią generować dźwięki nawet sięgające 100.000 Hz !), ma też tym samym fantastycznie dobrą tzw odpowiedz impulsową związaną z niezwykle lekkim ustrojem drgającym, za zwyczaj setki razy lżejszym od zwykłych tradycyjnych np. kopułowych lub stożkowych membran stosowanych w większości kolumn na rynku, Daje też możliwość budowy kolumn wszech kierunkowych . Posiada długą listę niezwykłych cech niespotykanych w żadnych zwykłych głośnikach. Jakościowo jest najlepszym.Oczywiście posiada też wady nie mniej ilość zalet z punktu widzenia audiofila i jakości dźwięku jest bezsprzeczna.
„Czy Orbital360 to takie jak MBL? Czy działają na tej samej zasadzie? Ilia”
Absolutnie NIE ! Ta niemiecka konstrukcja mimo nietypowego wyglądu bazuje na jak najbardziej zwykłym mechanizmie poruszania „biernych listków” bo opierającym się na tradycyjnej cewce popychającej wertykalnie i uginającej tworzywowe (bierne) listki. Mimo, że listki są ustawione wielokierunkowo to napędza je od dołu tradycyjny co do idei cewkowy napęd zatem masa tego całego złożonego ustroju drgającego jest relatywnie duża i nieporównanie cięższa zatem od wstęg w prawdziwym głośniku wstęgowym (takim jak np. ORBITAL360). Niemiecka konstrukcja jest tym samym wolniejsza w reakcji na sygnał muzyczny niż ORBITAL360 - a zatem gorzej przenosząca najwyższe częstotliwości i dźwięki impulsowe od nawet najprostszych wstęg. Widać to w charakterystykach przenoszenia w MBL do ok. 20 kHz, a w Orbitalu wiele razy
„Czemu powszechnie mówi się w salonach hifi że wstęgowe głośniki są lepsze od tradycyjnych głośników. Przecież są słabsze mocą wiec gorsze. hmm ?”
Część odpowiedzi wiąże się z poprzednim pytaniem( powyżej). A moc to stanowczo nie wszystko. Nie mniej faktycznie tradycyjne głośniki wstęgowe występujące na rynku są bardzo delikatne i bardzo „słabe” mocą. Jednak mimo małej mocy ilość innych zalet co do jakości dźwięku wstęgowych głośników nad wszelkimi tradycyjnymi bezdyskusyjnie przeważa stąd ich co raz częściej obecność w wielu szczególnie flagowych i najdroższych konstrukcjach znanych firm. Natomiast by rozwiązać problem mocy przetworniki wstęgowe ZETA ZERO opracowane przez nas i stosowane w Orbital360 są zbudowane zupełnie inaczej niż u konkurencji i prócz wszystkich podstawowych zalet tradycyjnego głośnika wstęgowego także dzięki tej niezwykłej wręcz rewolucyjnej budowie charakteryzują się rekordową mocą sięgającą nawet ponad tysiąc Watt. Dzięki zastosowanym innowacyjnym technologiom i paru wynalazkom naszego autorstwa jak i zastosowanym materiałom budujemy kolumny Orbitalu mocach jednej kolumny od 300 do aż 2500 Watt RMS a to przekłada się wprost na lepszą jakość dźwięku przy dużej głośności. Przy mocach które już niszczą tradycyjne kolumny Orbitale pracują znakomicie i nadal w obszarze bardzo małych zniekształceń. Co daje możliwość uzyskania bardzo dużego SPL i odtwarzania dźwięków z jakością dosłownie koncertową. (do tworzenia membran wstęgowych w tym celu używamy w specjalnych opracowanych dla nas procesach m .in np.takie materiały jak Grafen, Tytan, Kobalt, Wolfram, Miedz, Aluminium,Węgiel i Tantal ). Generalnie budowa naszego przetwornika –tzw głowicy wstęgowej jest bardzo złożona i zaawansowana technicznie (kolumna Orbital zbudowana jest z około 1000 komponentów).
Czemu wysokiej klasy kolumny różnych firm są oferowane co raz częściej jako dookólne/wszech-kierunkowe?
Faktycznie czołowe firmy produkujące domowe kolumny na świecie co raz częściej sięgają w swych flagowych i najlepszych modelach po ideę emisji dźwięku wszech kierunkowego (w tym Bang Olufsen, MBL, German Pysics i wielu innych) bo wszyscy odkrywają jego wyższość brzmienia nad emisją dźwięku tradycyjną tj kierunkową.Ludzkie ucho ocenia taki dźwięk jako bliższy oryginałowi. Naturalne źródła dźwięku w tym większość instrumentów są bowiem z reguły wielokierunkowe a bardzo często wręcz niemal wszech kierunkowe,(szczególnie perkusyjne, mechaniczne itp.) stąd odtwarzanie w domu muzyki i dźwięków z tradycyjnych kolumn będących tego zaprzeczeniem czyli silnie kierunkowych (a takimi są od 100 lat niemal
Jakie wzmacniacze lepsze czy w klasie D czy AB czy może A?-Karol” Każda klasa ma swe zalety i wady. Nie ma klasy idealnej. Nie mniej gdybyśmy musieli wybrać w XXI wieku ze względu na to, że słuchanie całego spektrum współcześnie najczęściej znakomicie nagrywanej muzyki wymaga za równo dużej dynamiki systemu jak i odpowiednich mocy i jakości stawiamy jednak na klasę D jako z jednej strony czysto analogową (tak ! bo klasa D nie jest w żadnym wypadku klasa cyfrową, o tym więcej na naszej podstronie o wzmacniaczach) a z drugiej strony charakteryzacją się wielką sprawnością, brakiem zniekształceń typowych szczególnie dla klasy AB (zniekształcenia skrośne i TIM)jak i brakiem większości zniekształceń nieliniowych typowych znów dla klasy A. Także klasa D nie jest pozbawiona wad ale dokonując podsumowania klasa A, AB, C, D, H, J najlepiej całościowo wypadają wzmacniacze w tej klasie D (o ile są wzorcowo zaprojektowane ).Wzmacniacz w klasę D jest wzmacniaczem całkowicie ANALOGOWYM jego funkcja transmitancji i parametr K wzmocnienia jest ciągła tj nie jest zdyskretyzowana, Wzmacniacz klasy D wytwarza zatem na wyjściu continuum poziomów napięcia , prądu i energii. Nie jest cyfrowym w żadnym względzie tego pojęcia.Potrafi być znakomity jakością i nie gorszy lepszy od a i AB. Nie mniej na rynku także europejskim jest masę tanich chińskich wzmacniaczy klasy pseudo D budowanych bardzo oszczędnie i o topologii bardzo ubogiej wręcz amatorskiej, tylko psujących reputację tej znakomitej de facto koncepcji wzmacniania sygnału prądu i napięcia.
Zakupiłem reference 2 mono MC1.2 KW McIntosh, czy mogę podłączyć ORBITAL w systemie najlepszym tj Biwiring?
Oczywiście tak. To znakomite połączenie. I z tym wzmacniaczem Orbital360 pracuje znakomicie.
Czemu wszech kierunkowość jest lepsza od kierunkowości
Czemu tuby grają podobno gorzej?
Największą słabością kolumn tubowych jest ich znana od lat i opisana bardzo dokładnie w masie nawet najprostszych podręczników do akustyki i elektroakustyki (polecam np. podręcznik „cegłę” prof. Żyszkowskiego „Podstawy Elektroakustyki”) matematycznie skrajnie silna kierunkowość i co gorsze zależna od wysokości dźwięku. Tj im wyższe tony tym kierunkowość i skoncentrowanie dźwięku wyższe. W efekcie słuchając kolumn tubowych trzeba siedzieć niemal w bezruchu bo nawet niewielkie przemieszczanie ciała powoduje zmiany odsłuchu szczególnie zauważalne dla wysokich tonów. (każda tuba koncertuje energię w postaci wąskiej wiązki o czym znakomicie wie każdy policjant i kaznodzieja i demonstrant wyposażony w megafon.) Nazywanie kolumn tubowych kolumnami wysokiej jakości czy tym bardziej hI_End-owymi jest w ocenie każdego inżyniera dźwięku czymś wręcz śmiesznym i absurdalnym. Nie mniej nachalny marketing wykorzystujący widowiskowość i dziwaczność rozmiarów dużych tub trafia na podatny grunt niewybrednych słuchowo a często zamożnych klientów szukających dziwnie i widowiskowo wyglądający anie koniecznie dobrze grających kolumn. Dźwięk z tub jest dla każdego wyrobionego i czułego słuchu czymś trudnym do zaakceptowania na dłuższą metę.
„Czy głośniki tubowe są lepsze do hif?Czy to prawda? iSonia”
Szczegółowa odpowiedź była powyżej.
„Mam kino na kolumnach Harmana BDS885SW ale irytuje mnie obecność suba. (nie jest spójny dźwiękiem z całością) Czy jeśli przesiądę się na Orbital36 to czy pozbędę się konieczności stosowania suba. Tj niskotonowego dodatku? Maks”
TAK, każdy nawet najmniejszy model ORBITAL360 posiada drivery basowe nieporównanie bardziej wydajne i o lepszych osiągach i parametrach od większości głośników stosowanych we wspomnianych seryjnie produkowanych kolumnach jak i prawie wszystkich innych domowych rozwiązaniach obecnych na rynku niezależnie od firm. Drivery stosowane w ORBITAL360 posiadają np. rekordowy maksymalny skok membrany aż 9 cm (W SLIM) i aż 10 cm ( w ROYAL , IMPERIAL , REFERENCE ) a to ma wielki i bezpośredni wpływ na zdolność wytworzenia rozsądnych użytkowo ciśnień SPL na bardzo niskich dźwiękach obecnych powszechnie w ścieżkach dźwiękowych niemal wszystkich współczesnych filmów akcji jak i w muzyce organowej , elektronicznej (patrz Hans Zimmer, Vangelis itp.) W efekcie ORBITAL360 jest w stanie wytwarzać dźwięki sięgające nawet 14 Hz i niżej.Czego nie potrafią żadne seryjne kolumny domowe. Potocznie nazywane basy z ORBITAL360 są czymś wyjątkowym.
Skąd nazwa ORBITAL360 czy grają orbitalnie?
Dokładnie tak, grają koncentrycznie tj 360 stopni wokół kolumny. Dodatkowo co ciekawe emitują fale akustyczne także wertykalnie do góry i w dół kolumny.Wreszcie tą pełną wszech kierunkowość można modyfikować i to niezależnie dla wysokich i średnich tonów, w konstrukcji głowicy ws™wstęgowej znajduje się zestaw 20 specjalnych pokręteł dających możliwość zupełnie wybiórczej zmiany kierunkowości i np. wyłączenia co 36 stopni emisji dźwięku w dowolnym wybranym kierunku.
Czy Orbital360 ma możliwości zmiany charakterystyki kierunkowości?czy można to sobie ustawić „po swojemu” ?
Dokładnie tak, grają koncentrycznie tj 360 stopni wokół kolumny. Dodatkowo co ciekawe emitują fale akustyczne także wertykalnie do góry i w dół kolumny.Wreszcie tą pełną wszechkierunkowośc można modyfikować i to niezależnie dla wysokich i średnich tonów, w konstrukcji głowicy wstęgowej znajduje się zestaw 20 specjalnych pokręteł dających możliwość zupełnie wybiórczej zmiany kierunkowości i np. wyłączenia co 36 stopni emisji dźwięku w dowolnym wybranym kierunku.
Czy zeta Zero to polska firma
TAK. W 100% polska i niemal wszystkie zastosowane wynalazki w tym i grafen w ORBITAL360 są polskie.
Co wybrać JBL czy Orbital? Co da nam większy zapas mocy bez zniekształceń? (potrzebujemy do domu mocne kino ale i super stereo) .
Na pewno rozwiąże i zaspokoi takie dualne potrzeby ORBITAL360
Posiadam Evolution900 Krell, które Orbitale najlepsze do niego?
Choćby najtańsze ORBITAL360 SLIM, każdy wyższy model też znakomicie się nada. Odradzamy tylko Discovery jako tzw entry.
„Co to jest Dumping Factor?Jerzy KS.”
„Czy wzmacniacz powinien być blisko kolumn czy może być daleko i długie kable?Janów.”
„Czy grubość kabli głośnikowych ma znaczenie? Ursyn.”
O grubości, długości kabli i o DUMPING FACTOR: Grubość kabli głośnikowych ma i to wielkie znacznie! Przewody głośnikowe w odróżnieniu od przewodów sygnałowych muszą poprawnie przenosić często bardzo duże prądy sięgające czasem nawet 50 i więcej Amper ( w przypadku topowych wzmacniaczy domowych potrafią występować takie i większe prądy). Zatem przewody głośnikowe powinny się charakteryzować między innymi jak najmniejszym oporem. To nie jest jedyny parametr ale jest wręcz strategicznym właśnie w przypadku przewodów głośnikowych. Zatem jednym z podstawowych i najprostszych do zdefiniowana parametrów fizycznych przewodu jest związany z oporem jego przekrój przewodzących żył czyli grubość (czynnego przewodnika) im większy to tym lepiej z punktu widzenia wielu parametrów w tym i strat prądu. Im grubszy przewód tym mniejszy opór zatem mniejsze straty grzania na ciepło. Dodatkowo mniejszy opór przewodu to więcej procentowo mocy oddawanej do kolumny. Następnie niezwykle ważne -mniejszy opór przewodu to LEPSZY i większy liczbowo możliwy do uzyskania całkowity współczynnik tłumienia tzw DUMPING FACTOR całego naszego systemu po uwzględnieniu i doliczeniu także zawsze niezerowego oporu przewodów. Co z tego ze zakupimy niezwykle drogi wzmacniacz mocy o hiper wysokim współczynniku tłumienia DF (Dumping Factor ) rzędu nawet paru tysięcy jednostek skoro nieodpowiednio dobranymi tj zbyt cienkimi lub zbyt długimi przewodami głośnikowymi zniweczymy cały efekt tego fabrycznie bardzo dużego i korzystnego DF oferowanego przez sam wzmacniacz. Dla wyjaśnienia
Mam instalację kina Denona ale nie do końca jestem zadowolona, zamierzam zmienić kolumny, może Orbital (bo są piękne i niezwykłe kształtem) ale czy mój Denon poradzi sobie?
Proszę być spokojnym. Na pewno da radę. ORBITAL360360 to kolumny o dużej sprawności zatem można jest sterować z bardzo wielu wzmacniaczy.
Czemu mówi się ze obudowy tradycyjne (klasyczne) tj o płaskich ścinach są gorsze od opływowych jak Vivid, Nautilius B&w lub chocby wasze Zety?
Temat rzeka.Są o tym całe podręczniki i książki. Nie mniej jest to oczywisty fakt znany dla każdego inżyniera dźwięku lub akustyka na świecie . W obudowach o płaskich ścinach a szczególnie gdy ściany są co gorsza równoległe powstają bardzo szkodliwe słuchowo pasożytnicze tzw fale stojące. Fala wzbudza się między ścianami i „wisi” w powietrzu powodując że kolumna buczy i wzbudza się na danej częstotliwości lub paru „uprzywilejowanych” częstotliwościach. Z takimi psującymi jakość dźwięku falami stojącymi walczy się przede wszystkim po przez co najmniej załamywanie ścian (tak postępuje się w studiach nagrań) a jeśli można po przez tworzenie ścian łukowatych pozbawionych płaskich powierzchni. . Idealnym wręcz i najlepszym rozwiązaniem jest cała obudowa w kształcie kuli lub prostszej formy tj walca. Bo tu nie ma żadnej ściany równoległej. Taki kształt walca został m.in. z tego powodu wybrany do ORBITAL360 i kształt ten w kolumnie jest chroniony prawem i zastrzeżony dla Zety Zero w Urzędzie patentowym RP. Kształt cylindryczny ma bardzo wiele innych zalet w tym zapewnia całkowitą wszech kierunkowość takiej kolumny w jednej płaszczyźnie na dodatek zapewnia największa sztywność obudowy a zatem najlepsze odtwarzanie najniższych częstotliwości co ma ogromne znaczenie dla znakomitych basów. Polecamy naszą szerszą odpowiedz w innym pytaniu o podobnej treści. Generalnie jeśli kolumna jest kanciasta/w kształcie pudełka to dla dźwięku bardzo źle, gdy jest obła lub łukowa to bardzo dobrze.Dlatego nie ma od wieków żadnych instrumentów muzycznych kanciastych a są tylko łukowe.
Czy maksymalny skok membrany basowego głośnika ma znaczenie i jaki mogę mieć największy w kolumnach Orbital?
Tak, ma wielkie znacznie i wpływ na potencjalną możliwość tworzenia bardzo niskich dźwięków. CO prawda nie jest to jedyny warunek nie mniej jest niezbędny dla uzyskania odpowiedniego SPL na najniższych tonach. Im większy możliwy skok Xmax membrany niskotonowej tym większy potencjał danego przetwornika do wytwarzania wyczuwalnych najniższych tonów. Tym tez większy zapas do przesterowania, zniekształceń spowodowanych nieliniowością zawieszenia ( bo gdy membrana osiąga swój maksymalnych wychył jej maksymalnie wybrzuszony resor staje się źródłem zniekształceń w dźwięku, mówimy wtedy ze głośnik zaczyna rzęzić i charczeć i zniekształca dźwięki itp. W ORBITAL360 stosujemy pod tym względem przetworniki o rekordowych w skali świata osiągach Xmax do 10 centymetrów!Co m,. in powoduje ze nie uszkodzi się takich driverów nawet mocami kilowatów a za razem uzyskujemy w naszych konstrukcjach zdolność generowania dźwięków na poziomie 14 Hz i niżej.
Czym mierzycie pasmo swych kolumn jakimi sitkami że można tak szeroko? Co tak potrafi?Mikrofony studyjne nawet tak nie mają. Mamy własny bardzo pokaźny zestaw najlepszych na świecie torów pomiarowych i mikrofonów pomiarowych oczywiście niemal wszystko legendarnej firmy Bruel&Kjaer w tym referencyjne preampy i mierniki o paśmie od 2- 200.000 Hz, analizatory widma do 100 kHz a także mikrofony wyłącznie referencyjne laboratoryjne też B&K takie jak nr 4135, 4136, 4133, 4144, 4155, 4160 a nawet najdroższy na świecie mikrofon 4138 o pasmie referencyjnym do 140 kHz a umożliwiający pomiary do 200 kHz.Polecamy zakładkę o naszym zapleczu badawczym TUTAJ. Tak też fotki .
Czemu taki parametr podawany Damping factor jest ważny?
Jest bardzo ważny.To może nawet najważniejszy parametr całego systemu jak i wzmacniacza. Polecam odpowiedź na to pytanie w odpowiedzi o przewodach głośnikowych i ich wpływie na jakość dźwięku, bo przewody głośnikowe zawsze wpływają i zaniżają na całkowity DF naszego systemu a im wyższy DF tym pod każdym względem LEPIEJ . W wyżej umiejscowionej odpowiedzi wszystko wyjaśnione szczegółowo.
„Planuję zakup wzmacniaczy Audio Note (może nawet Kondo Kagura najdroższy super wzmacniacz) , zatem jak Orbital zagra z nimi?Czy dobrze?”
-Zawsze należy sprawdzić. Inaczej jest ot wróżenie z fusów. Cena nie świadczy o niczym. Co prawda nie testowaliśmy tego wzmacniacza ale z tego co wiemy pracuje na 4 Ohm zatem bez problemu powinien pracować poprawnie. Każdy dobrze skonstruowany wzmacniacz zawsze pracuje dobrze z ORBITAL360.Warto zwrócić uwagę na Dumping Factor wzmacniacza, to parametr mówiący bardzo wiele o wzmacniaczu. Jak go producent nie podaje to od razu konstrukcja jest podejrzana.
Lubie koncerty a one są niemal zawsze w 5.1 jak poradzić sobie jeśli żona nie chce nadmiaru kolumn. Chciałby mieć tylko 4 kolumny w rogach salonu.Czy da się?
Tak. Do stworzenia niezwykle sugestywnego Kina Domowego wystarczą 4 kolumny ORBITAL360 szczególnie polecamy w wariancie Bi-Stereo. Kompletnie nie ma potrzeby Subwoofera czy głośnika centralnego jeśli zdekodować sygnał z 5.1 na 4.0 a to robi każdy dobry system odtwarzacza. Wrażenia słuchowe z systemu 4.0 bazującego na ORBITALu360 wg słuchaczy jest niezapomniane. Polecamy setki opinii na stronie .
„Do kina domowego topowej klasy czy wasze Venus czy Orbital360?”
Stanowczo i bezdyskusyjnie zalecamy ORBITAL360 Bi-Stereo, jako lepszy a ...tańszy.
„Zamierzam kupić wzmacniacze MBL 9011 Reference , zastanawiam się jaki Orbital360 dopasować?Czy pomożecie w tym? bo nie chcę popełnić błędu a wzmacniacze nie są tanie".
Oczywiście. Zapraszamy na spotkanie do nas do Warszawy.po zapoznaniu się z całokształtem sprzętu jaki zamierza Pan/Pani kupić chętnie doradzimy co do wyboru ORBITAli360
Jak dobrać kolumny do wzmacniacza? Czy doradzacie?
Niemal wszystkie wzmacniacze podają od 20 do 20000 Hz czy to ściema i zmowa?
Co to jest RMS w głośniku? Czemu w kolumnach podają moc taką RMS i muzyczną inną ?
Moc RMS to moc tzw „skuteczna” (nazwa bardzo historyczna nie mniej uzasadniona matematycznie i aktualna bo pochodzi od zdolności źródła danej mocy do wytworzenia w określonym jednostkowym czasie np. 1 sek określonej ilości ciepła Q lub zamiennie wykonania określonej pracy W ). Definicja mocy RMS i tzw całki po czasie jest w każdej Wikipedii. Nie mniej odpowiadając to moc ciągła sygnału jaką może wytrzymać bez przegrzania lub co gorsza przepalenia dany głośnik lub kolumna. W przypadku kolumny wymaga zawsze doprecyzowania jaki ma mieć charakter sygnał czy szum i jaki np czy różowy czy też sinus i wtedy na jakiej częstotliwości , który o tej mocy nie zniszczy kolumny . I w jakich periodach czasu jest podawany a jak długo przerywany w celu wychłodzenia głośników. W naszym modelu ORBITAL360 Discovery stosujemy specjalny driver który wg specyfikacji producenta testowany jest sygnałem trwającym aż 100 godzin !
Temat mocy RMS generalnie obszerny nie mniej w wyborze kolumn należy się kierować ZAWSZE najpierw mocą RMS (o ile z reputacji producenta wynika że można uznać ze podaje ją wiarygodnie) a dopiero potem bardzo symbolicznie i pomocniczo muzyczną zwaną też maksymalną/szczytową/ chwilową . Ważniejszym bo bardzo dużo mówiącym jest innym parametr głośnika tzw Crest Factor mocowy wyrażony w dB mocy. Mówi on ile razy większą moc można dostarczyć głośnikowi w sposób krótkotrwały np. przez sekundę bez jego uszkodzenia,. Typowy Crest Factor dla głośników domowych rynkowych waha się w przedziale ok. 1 dB. My stosujemy jeden z naszych driverów do ORBITAL360 mający aż 6,5 dB ! Jego moc RMS to 800 Watt i moc szczytowa na poziomie hipotetycznie ok. 5000 Watt (z jednego głośnika), wyposażony jest on dla tak niezwykłych osiągów w specjalne (opatentowane) hamulce magnetyczne i inne innowacje .
Wracając do mocy RMS Firmy nieuczciwe (sprzedające swe „junki” w supermarketach )prawie nigdy nie podają dla swych systemów audio mocy skutecznej (RMS) bo jest tragicznie mała a zawsze podają enigmatyczną i niczym niesprawdzalną moc „muzyczną”. Co gorsza podają często moc wszystkich kanałów gdyby zostały wysterowane na raz wiedząc że zasilacz nigdy nie odda im tyle mocy.Zasada w przyrodzie jest prosta ENERGIA nie weźmie się z znikąd. Dlatego w takich wypadkach wzmacniaczy o podejrzanie optymistycznych parametrach mocy warto spojrzeć na podany pobór mocy z sieci i jakie są bezpieczniki. Jeśli podawana moc wyjściowa jest większa niż pobierana to jest to klasyczny fake.
Czy lepsze kable głośnikowe solid core czy linki/plecionki?
Zawsze linka będzie nieco lepsza ale różnice potrafią być małe o ile jest to zwykła linka. W obu wypadkach taki przewód jest czymś przeciętnym , niczym nadzwyczajnym ze względu na silne zjawiska szkodliwej dla dźwięku wysokiej jakości naskórkowości. Polecam inną nasza dłuższą obszerną odpowiedź o przewodach głośnikowych powyżej.
"Jakie powinny być przewody głośnikowe? Czy mogą być długie?Kraków"
Generalnie jak najkrótsze, znając średnice przewodów można z tablic wyliczyć jaki stworzą pasożytniczy i szkodliwy opór i jak wpłyną na pogorszenie całkowitego współczynnika tłumienia tzw DUMPING FACTOR całego systemu i zatem przy jakiej długości zaczną być poważnym problemem dla dźwięku. Szczegółowa odpowiedz w tym o DUMPING FACTOR DF była już raz udzielona.
Do topowego kina domowego JBL czy Orbital i jaki?
Radzimy posłuchać JBL(skądinąd dobrego) a potem którego kol wiek Orbital360 i myślę że odpowiedź nasunie się sama w sekundy. Tak było jak dotąd z każdym kto zna JBL a usłyszał Orbital360, zawsze wybierał Orbital360 jako lepszy za równo brzmieniem , mocą jak i pasmem i ogólnymi wrażenia słuchowymi . Tego podobno nie da się porównać. Ale ocenę pozostawiamy słuchaczom.
Jak działa ORBITAL360 i na ile części podzielona jest membrana wstęgowa?